Univ.-Prof. Mag. Dr. Georg Marschnig
ZUR PERSON
Univ.-Prof. Mag. Dr. Georg Marschnig
Porzellangasse 4
1090 Wien
Room: 1OG83
Curriculum Vitae
-
Curriculum Vitae
1999-2006 Teacher training programme in History and German, University of Graz
2006-2007 University course ‘German as a Foreign Language’, University of Graz
2007-2009 Research assistant at the ‘Cultures of Difference’ initiative programme, University of Vienna
2008 Teaching trainee German as a foreign language, University of Hanoi
2009-2018 Secondary school teacher, Graz
2010 Doctorate at the University of Vienna
2012-2020 Lecturer at the Institute for History at the University of Graz
Since 2016 editor and author of the textbook series ‘Denkmal’
2018 & 2020 Scholarship holder of the Habilitation Forum for Didactics and Teaching Research
2020-2023 Senior Scientist at the Institute of History at the University of Graz
2021 Member of the board of the Interessengemeinschaft Politische Bildung
2022 Visiting Scholar at the University of Waterloo
Since 1 March 2023 Professorship for Didactics of History and Civic Education
2024 Habilitation and Venia legendi in the field of History Didactics and Civic Education
-
Awards
Step-in Scholarship of the Habilitation Forum for Didactics and Teaching Research at the University of Graz
Bridge Scholarship of the Habilitation Forum for Didactics and Teaching Research at the University of Graz
-
Social Media
ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Georg-Marschnig
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/georg-marschnig-174286126
Twitter: https://twitter.com/GeorgMarschnig
Research
-
Research interests
- Places, practices and media of historical culture
- Language sensitivity in historical-political learning
- Theory and practice of history teaching
- Remembrance, memory, commemoration
- Contemporary history and political education
Professional Service
-
Fellowships and Memberships
- Scientific Advisory Board of the "Österreichische Zeitschrift für Geschichtswissenschaft"
- Board member of the "Interessengemeinschaft Politische Bildung"
- Founding member of "Regionales Fachdidaktikzentrums Geschichte und Politische Bildung Steiermark" (Head 2020-22)
- Österreichische Gesellschaft für Geschichtsdidaktik
- Konferenz für Geschichtsdidaktik Deutschland (Conference for History Didactics Germany)
Publications
Zusammen:gedacht: Transdisziplinäre Perspektiven auf Literalität und Schreiben in Deutsch im Kontext von Mehrsprachigkeit. ed. / Stephan Schicker; Muhammed Akbulut; Viktoria Reinsperger; Melanie Hendler. 1. ed. Weinheim: Beltz Juventa, 2024. p. 107-112.
Publications: Contribution to book › Chapter
Ambivalente Beziehungen: Historische Narrative und Bilder von Judentum, Christentum und Islam in Bildungsmedien. ed. / David Käbisch; Michael Wermke; Jan Woppowa. Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt GmbH, 2024. p. 149-163 (Studien zur religiösen Bildung, Vol. 27).
Publications: Contribution to book › Chapter
In: Sehepunkte: Rezensionsjournal für die Geschichtswissenschaften, Vol. 24, No. 10, 15.10.2024.
Publications: Other contribution to periodical › Book/Film/Event review
In: H-Soz-Kult, 22.07.2024.
Publications: Other contribution to periodical › Book/Film/Event review
Publications: Electronic/multimedia output › Web publication
Erinnerungskultur und Holocaust Education im digitalen Wandel: Georeferenzierte Dokumentations-, Erinnerungs- und Vermittlungsprojekte. ed. / Victoria Kumar; Gerald Lamprecht; Grit Oelschlegl; Sebastian Stoff. Bielefeld: Transcript, 2024. p. 137-152 (Public History - Angewandte Geschichte, Vol. 19).
Publications: Contribution to book › Chapter
Didaktische Perspektiven auf die Geschichte und Kultur des Pazifiks. ed. / Moritz Pöllath. Schwalbach: Wochenschau Verlag, 2024. p. 47-60 (Wochenschau Wissenschaft).
Publications: Contribution to book › Chapter
In: heiEDUCATION journal : transdisziplinäre Studien zur Lehrerbildung, Vol. 2023, No. 11, 06.12.2023, p. 117-128.
Publications: Contribution to journal › Article › Peer Reviewed
Was kann man glauben?: Verschwörungstheorien und Faktenorientierung in der Politischen Bildung.. ed. / Georg Marschnig; Daniela Ingruber; Kathrin Stainer-Hämmerle. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag, 2023. p. 163-175.
Publications: Contribution to book › Chapter
Wie zeigt Ihr, was Ihr habt?: Ausstellungskonzeptionen, Ausstellungsstrategien, Ausstellungsvermittlung. Vol. 2023 94-95. ed. LIT Verlag, 2023. p. 124-137 (Zeitschrift für Museum und Bildung).
Publications: Contribution to book › Chapter
Geschichtsdidaktisch intervenieren. ed. / Monika Waldis; Martin Nitsche. Bern: hep, 2023. p. 154-170.
Publications: Contribution to book › Chapter › Peer Reviewed
In: Yearbook / International Society for History Didactics, Vol. 43, 2023, p. 67-84.
Publications: Contribution to journal › Article › Peer Reviewed
In: Praxis Geschichte, 2023.
Publications: Other contribution to periodical › Book/Film/Event review
Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag, 2023. 248 p. (Schriftenreihe der Interessengemeinschaft Politische Bildung).
Publications: Book › Collection
In: Zeitschrift für Geschichtsdidaktik: Grundfragen, Forschungsergebnisse, Perspektiven, Vol. 22, 2023, p. 177-179.
Publications: Other contribution to periodical › Book/Film/Event review
Sprachsensibler Geschichtsunterricht: Geschichtsdidaktische Forschungsperspektiven und -befunde. ed. / Saskia Handro; Bernd Schönemann. Münster: LIT Verlag, 2022. p. 182-201.
Publications: Contribution to book › Chapter › Peer Reviewed
Vergangenheit - Gegenwart - Zukunft: Standortbestimmung der Geschichtsdidaktik in Österreich. ed. / Andrea Brait; Claus Oberhauser; Irmgard Plattner. Frankfurt/M.: Wochenschau Verlag, 2022. p. 146-160.
Publications: Contribution to book › Chapter › Peer Reviewed
In: Zeitschrift für Didaktik der Gesellschaftswissenschaften (ZDG), Vol. 13, No. 2, 2022, p. 37-55.
Publications: Contribution to journal › Article › Peer Reviewed
Digital Turn und Historische Bildungsforschung: Bestandsaufnahme und Forschungsperspektiven. ed. / Andreas Oberdorf. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, 2022. p. 161-178.
Publications: Contribution to book › Chapter
Die Kriege des langen 19. Jahrhunderts in Geschichtsschulbüchern. . ed. / Andrea Brait; Tobias Hirschmüller. Innsbruck: Innsbruck University Press, 2022. p. 33-54.
Publications: Contribution to book › Chapter › Peer Reviewed